استاد دانشگاه و نماینده سابق ایران در بانک ترمیم و توسعه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توسعه فناوری های نوین، تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران اسلامی به پروژه های فناوری بستگی دارد.
پرفسور جابر اهدایی نماینده سابق ایران در بانک ترمیم و توسعه (بانک جهانی) در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر و فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه به ایراد سخنرانی در موضوع نقش پژوهش های علمی در توسعه اقتصادی پرداخت.
این استاد بین المللی اقتصاد گفت: نگاهی به کشورهای توسعه یافته آسیای جنوب شرق و خاور دور نظیر ژاپن، کره جنوبی، تایلند و سنگاپور حاکی از آن است که مهمترین عامل جهش توسعه ای در این کشورها ارتقای سطح کارایی در تولیدات صنعتی آنها بوده است.
وی بیان کرد: کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات دراین کشورها سبب شده تا بتوانند نسبت به سایر کشورهای هم تراز با رشد بالایی مرحله قبل از توسعه یافتگی را پشت سر بگذارند.
پروفسور اهدایی افزود: مهم ترین راهکار افزایش کارایی، دانش و پژوهش است و دستیابی به تکنولوژی های نوین بدون پژوهش امکان پذیر نیست.
وی هشدار داد: کپی برداری از تکنولوژی های غربی و شرقی هیچگاه کشور را به سطح بالای توسعه یافتگی نمی رساند.
نماینده سابق ایران در بانک ترمیم و توسعه ادامه داد: دستیابی به تکنولوژی های بومی و داخلی با اتکا به مقوله پژوهش می تواند جهش همه جانبه در مسیر رسیدن به توسعه را به همراه داشته باشد.
وی تحقیقات علمی را به عنوان یک مقوله ادامه دار و وابسته به هم و زنجیر وار توصیف کرد که باید همواره و درهمه سازمان های پایدار وجود داشته باشد.
این استاد بین المللی دانشگاه خاطرنشان کرد: نقش پژوهش های علمی در توسعه اقتصادی جوامع انکارناپذیر است.
وی گفت: مطالعات و پژوهش ها نشان داده مهمترین عامل رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته، افزایش نرخ بهره وری در سطح کلان بوده و پس از آن عواملی نظیر سرمایه های مالی، فیزیکی و انسانی قرار داشته اند.
پروفسور اهدایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توسعه فناوری های نوین، تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران اسلامی به پروژه های فناوری بستگی دارد.
پایان خبر/
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: راه رسیدن به توسعه پایدار حرکت در مسیر پژوهش محوری دانشگاه ها و دانشگاهیان است.
حجت الاسلام والمسلمین "علی اصغر رستمی" رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر و فعال این واحد دانشگاهی اظهارکرد: پژوهش و تولید علم، محور توسعه همه جوامع است.
وی گفت: این مهم به کرّات در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته تا جایی که ایشان در سند چشم انداز 20 ساله کشور دستیابی به رتبه نخست منطقه را در ابعاد مختلف از جمله علمی را خواستار شده اند.
حجت الاسلام رستمی راه رسیدن به اهداف سند چشم انداز کشور را تولید حقیقی علم برشمرد و افزود: جمع آوری و کپی برداری مقالات غربی و نهایتا ترجمه برخی متون آنها به معنای تولید علم نیست.
وی تصریح کرد: به این منظور باید مشکلات و معضلات جامعه را شناخت و برای حل آنها برنامه ارائه کرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: شهامت و شجاعت از جمله ویژگی های بارز پژوهشگران باید باشد و در بیان حقایق هیچ باکی نداشته باشند.
وی تاکید کرد: راه رسیدن به توسعه پایدار حرکت در مسیر پژوهش محوری دانشگاه ها و دانشگاهیان است.
پایان خبر/
با حضور “جابر اهدایی” اقتصاد دان بانک بین المللی ترمیم و توسعه از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تجلیل شد.
به گزارش عصر چهارشنبه دیمه نیوز، در دومین روز از هفته پژوهش و در مراسمی با حضور جابر اهدایی اقتصاد دان بانک بین المللی ترمیم و توسعه، از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تجلیل شد.
تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، همسرایی سرود مقدس جمهروی اسلامی، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین “علی اصغر رستمی” رییس واحد، سخنرانی جابر اهدایی اقتصاد دان بانک بین المللی ترمیم و توسعه در باب “نقش پژوهش های علمی در توسعه اقتصادی” و سخنرانی “محمود محمود زاده” معاون پژوهشی این واحد دانشگاهی در باب پژوهش، از جمله برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.
در این مراسم از جابر اهدایی، استاد دانشگاه و اقتصاد دان بانک بین المللی ترمیم و توسعه به دلیل ارائه سخنرانی علمی و روشنگرانه با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.
همچنین در این مراسم، “علیرضا رشیدی کمیجانی”، “سید یوسف احدی” و “محمود اوتادی” به عنوان پژوهشگران برتر، “رضا احدی نژاد” به عنوان دانشجوی پژوهشگر برتر، “حبیب اسفندیار”، “فاطمه شیخ الاسلامی” و “علی مهدی زاده اشرفی” به عنوان پژوهشگران فعال و “مناف شریف زاده” و “محمدرضا لطفی” به عنوان نویسندگان کتاب برتر این واحد دانشگاهی تجلیل شدند.
پایان خبر/
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: ارزش کار کوهنورد به بلندای کوه است و مهم این است که قله های فتح نشده زندگی را فتح کنیم و گره ای از مشکلات بگشاییم.
به گزارش دیمه نیوز، "خسرو عزیزی" استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه عصر چهارشنبه در همایش بزرگ کوهنوردان فیروزکوهی در محل سالن اجتماعات شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، با اشاره به پیچیدگی های کوه و کوهنوردی اظهارکرد: در هم تنیدگی شدیدی بین دو مقوله کوه و کوهنوردی وجود دارد که نشاندهنده مظهر اقتدار الهی بودن آن است.
وی گفت: یک کوهنورد وقتی به کوه قدم می گذارد باید با تفکر و اندیشه و خرد ورزی گام بر دارد که در این صورت کوهنوردی تبدیل به ایده، مرام، ارزش و اندیشه می شود.
عزیزی با اشاره به رسالت کوهنوردان، افزود: در رشته کوهنوردی منش و اخلاق حاکم است و حتی کوهنوردان دست رقیب خود را گرفته و به دنبال خود به سوی اوج می کشانند.
وی ادامه داد: کوهنوردان با انجام کار جمعی و گروهی، پس از رسیدن به اوج قله ها با هم به پایین و مسیر طی شده نگاه می کنند که چه راه طولانی و سختی را پیمودند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تصریح کرد: انسان ها باید در زندگی خود به تاسی از کوهنوردان با هم اوج گرفته، از پستی ها بگذرند و به سوی خدا حرکت کنند که یک شاخص و رسالت است.
وی بطور نمونه به نلسون ماندلا (فقید آزادیخواه آفریقای جنوبی) اشاره کرد که قله آزادیخواهی را با تحمل 30 سال رنج و مشقت زندان فتح کرد و گفت: ارزش کار کوهنورد به بلندای کوه است و مهم این است که قله های فتح نشده زندگی را فتح کنیم و گره ای از مشکلات بگشاییم.
عزیزی با بیان اینکه ورزش کوهنوردی یک توتم است که باید از آن درس گرفت، اضافه کرد: بزرگترین استفاده از ورزش کوهنوردی، ترویج و اشاعه مرام و فرهنگ کوهنوردی است.
وی در ادامه، محیط زیست را مساله نخست جهان معرفی کرد که در عرصه های مختلف دعواها و درگیری های فراوانی بر سر آن وجود دارد و با شرایط کنونی استفاده از تکنولوژی در حال از بین رفتن است.
این استاد اقتصاد دانشگاه هشدار داد: بدانیم و آگاه باشیم که هر گونه بر هم زدن اکوسیستم کوهستان اثر نامطلوب بر اجتماع جانداران و جوامع انسانی به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: کوه از نظر اقتصاد منابع طبیعی یک منبع مهم اقتصادی است که از محل توریسم و گردشگری بسیار درآمدزا است و می تواند منبع مناسبی برای ارتقای درآمد ملی باشد.
عزیزی در خاتمه بیان کرد: دنیای آلوده و پر ترافیک امروز بشریت را به سمت و سوی مناطق کوهستانی سوق داده است و باید با جهت دادن به این موضوع به خلق فرصت بپردازیم.
پایان خبر/
همزمان با 20 آذرماه روز جهانی کوهستان و با حضور سبز والدین مرحوم "پویا کیوان" کوهنورد فقید ایرانی، همایش کوهنوردان فیروزکوهی همراه با نمایشگاه عکس جاذبه های گردشگری ایران در فیروزکوه برگزار شد.
به گزارش عصر چهارشنبه دیمه نیوز، در این همایش باشکوه که در محل سالن آمفی تئاتر "شهید آوینی" دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد، "ستار وطنی" رییس هیأت کوهنوردی شهرستان فیروزکوه اظهارکرد: شهرستان فیروزکوه به دلیل قرار داشتن در دل سلسله جبال البرز از استعدادهای خدادادی قابل توجهی در کوهنوردی برخوردار است.
وی گفت: به رغم تمامی این مسائل به صورت علمی و تخصصی به این ورزش مفرح و همگانی پرداخته نشده است.
وطنی افزود: کوه های فیروزکوه از قابلیت مناسبی برای ایجاد دیواره های سنگ نوردی و یخ نوردی با کمترین هزینه برخوردار است و حتی مرحوم پویا کیوان کوهنورد فقید ایرانی و دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه مفقود شده در ارتفاعات "برودپیک" پاکستان تمرینات خود را در منطقه پشت راه آهن فیروزکوه پیگیری می کرد.
وی با اشاره به فعالیت 10 گروه کوهنوردی در شهرستان، مشکل مالی برای برگزاری دوره های آموزشی، نداشتن دفتر کار هیأت کوهنوردی و معضلات کاربری اراضی و تملک زمین های اطراف دیواره سنگی شهر را از جمله مشکلات کوهنوردان منطقه برشمرد.
رییس هیأت کوهنوردی شهرستان فیروزکوه در خاتمه با بیان اینکه زمین گهواره انسان ها است، نسبت به رفع آلودگی های زیست محیطی و لزوم پاک نگه داشتن طبیعت تاکید کرد.
این مراسم با سخنرانی "جلال بنار" یکی از اعضای شورای اسلامی فیروزکوه و عضو هیأت کوهنوردی شهرستان، سخنرانی "خسرو عزیزی" استاد دانشگاه و مسؤول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، سخنرانی "بهرام کیوان" پدر زنده یاد پویا کیوان و اجرای موسیقی سنتی ادامه یافت.
گفتنی است؛ به همین مناسبت در این روز نمایشگاه عکسی از جاذبه های طبیعی ایران با 150 قطعه عکس در سالن دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه برپا شده بود.
پایان خبر/
با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران و برخی مسؤولان محلی، مراسم گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد.
مراسم گرامیداشت روز دانشجو از ساعت 10 صبح روز یکشنبه در محل سالن آمفی تئاتر "شهید آوینی" دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.
همسرایی سرود مقدس جمهوری اسلامی، عرض خیرمقدم حجت الاسلام والمسلمین "علی اصغر رستمی" رییس واحد و پخش کلیپ مسائل و مشکلات دانشجویان، از جمله برنامه های این مراسم بود.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین "مختار نظری" نماینده ولی فقیه در سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهرانبه عنوان سخنران ویژه مراسمبا بیان اینکه 16 آذر روز مبارزه با استکبار جهانی است، اظهارکرد: بعد از کودتای 28 مرداد 1332، رژیم شاه که توانسته بود با کمک اربابان بر اریکه قدرت بازگردد، درصدد برآمد تا پایههای حکومت خود را تثبیت کند؛ اما غافل از این که مردم در اولین فرصت، خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد.
وی گفت: سه ماه و نیم بعد، نیکسون، معاون رییس جمهور آمریکا راهی ایران گردید تا نتیجه سرمایه گذاری 21 میلیون دلاری سازمان جاسوسی سیا را که در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند.
حجت الاسلام نظری افزود: در اعتراض به این سفر، دانشجویان دانشگاههای تهران، تظاهرات پرشوری علیه رژیمِ کودتا برپا کردند که این اعتراضات در روز پانزدهم آذر، به خارج از دانشگاه کشیده شد.
وی ادامه داد: صبح روز 16 آذر 1332، گارد شاهنشاهی رژیم منحوس پهلوی برای نخستین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران اضافه کرد: به دنبال آن، تعدادی از مأموران نیروی ویژه گارد شاهنشاهی رژیم پهلوی، سه نفر از دانشجویان معترض به نامهای"مصطفی بزرگنیا"، "احمد قندچی" و" مهدی شریعت رضوی" را به شهادت رساندند.
وی بیان کرد: رژیم، در روز بعد بدون توجه به این جنایت خود، دکترای افتخاری حقوق را در این دانشگاه به نیکسون اعطا کرد و از آن تاریخ، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این روز به عنوان روز دانشجو نام گرفته است.
حجت الاسلام نظری تصریح کرد: مقابله و مخالفت استکبار جهانی با انقلاب در بُعد تفکر و اندیشه است و این طور نیست که فقط مشکلات سیاسی با آنها داشته باشیم و بر همین اساس اگر بر فرض در مسائل هسته ای هم به توافق برسیم، مسائل موشکی، حقوق بشر و . . . را بهانه و دستاویز قرار می دهند که به فرموده مقام معظم رهبری "هدف استکبار نابودی انقلاب اسلامی است".
وی تصریح کرد: راه اساسی مبارزه با استکبار جهانی توانمندسازی کشور است که از جمله تاکیدات رهبری است.
این برنامه با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با اعضای هیأت رییسه دانشگاه و بیان مسائل و مشکلات و مطالبات مختلف آنان و اهدای لوح تقدیر به دانشجویان ممتاز و نمونه دانشگاه ادامه یافت.
کمبود تجهیزات در سایت رایانه دانشگاه، محروم بودن دانشجویان از ساعت فرهنگی، حضور کمرنگ دانشجویان در مراسمات فرهنگی، کمبود امکانات در سایت دانشکده کوهسار، نبود سرویس ایاب و ذهاب دانشجویی به سایت کوهسار، اطلاع رسانی ضعیف غیبت اساتید، انتقال دانشجویان متاهل، کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، نبود خوابگاه برای دانشجویان متاهل و تخفیف شهریه دانشجویان ممتاز، از جمله مطالبات دانشجویان بود.
امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فیروزکوه و سرپرست اداره تبلیغات اسلامی دیگر مسؤولان حاضر در این مراسم بودند.
پایان خبر/
حجت الاسلام طاهری: اگر انگیزه سکولاریسم در غرب پدید آمد از عملکرد بد متولیان کلیسا بوده است.
به گزارش دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین “ابراهیم طاهری”؛
* عامل دیگر انگیزه سکولاریسم
مردم اگر ببینند مبلغان دین و مذهب به آنچه فرمان خداست عمل می کنند یقینا شیفته معارف الهی می شوند .
در غرب اگر انگیزه سکولاریسم پدید آمد ، از عملکرد بد کلیسا بوده است .
عامل دیگر بوجود آمدن این « تفکر » اقتدار صنعتی و علمی در غرب است . اقتدار علمی تا آنجا پیش رفت که دریا را تا اعماقش و آسمان را تا اوجش تسخیر کند و ادعایش این است که هیچ ناشناخته ای در پیش نداریم مگر این که امید شناختش هست .
این اقتدار سبب شد که بگویند دین و سیاست و اخلاق و حتی حقیقت را خودمان می سازیم !! این همان است که قرآن می فرماید : « فرحوا بما عندهم من العلم » ( غافر 83 ) آن مردم نادان ، به دانش خود مغرور شدند
غرور ناشی از پیشرفت علم و صنعت و تکنولوژی آنان را از خود بی خود کرد ، حال آنکه معلومات بشر در برابر مجهولات او ناچیز است . چنانکه قرآن فرمود : « و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا »
( اسراء 85 ) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است .
آنچه بیان شد مربوط به انگیزه پیدایش سکولاریسم بود و ممکن است عوامل دیگری هم داشته باشد ، که ما به همین اندازه بسنده می کنیم.
* سکولاریسم و « عقل کفائی »
گروه های مختلف با تفکرهای متفاوتی قائل به سکولاریسم هستند اما همه در این مشترکند که قائل به « کفایت عقل » می باشند .
تفکر سکولاریسمی قایل به « کفایت عقل » است و این البته با نظریه « لزوم عقل » تفاوت می کند . خواهیم گفت عقل « لازم » هست اما « کافی » نیست و خواهیم گفت همانطور که نظریه کفایت نقل ، صحیح نیست ، نظریه کفایت عقل هم صحیح نیست .
پس اختلاف تفکر سکولاریسمی با اندیشه دینی و اختلاف یک سکولار با یک دیندار در اصل
« عقل » نیست بلکه در « لزوم » یا « کفایت » عقل است .
یک سکولار قایل به کفایت عقل است ولی یک دیندار قایل به کفایت نیست اما قایل به لزوم هست، سکولاریسم قایل به انحصار تدبیرگری در عقل است به خلاف دین که هر چند عقل را نفی نمی کند ولی قایل به انحصار هم نیست و نقل را هم دخیل می داند .
* سیر عقل گرایی
قبل از غرب ، در شرق تفکر عقل گرایی وجود داشته است . براهمه گروهی از هندیها هستند که خیلی پیش از غربیها با استناد به وجود عقل ، منکر وحی و نبوت شدند و عقل را کافی دانستند . این اندیشه در عصر متکلمین اسلامی نظیر فخر رازی ، محقق طوسی ، ایجی و تفتازانی طرح و پاسخ آن داده شده است . حال نمی دانیم آیا این تفکر براهمه بود که از خاور به باختر رفت و آنان نیز عقل گرا شدند ؟ و یا روی توافق اندیشه ها در غرب هم عده ای عقل گرا شدند و عقل را کافی دانستند ؟ به هر حال غربیها هم عقل گرا شدند و گفتند نیازی به وحی نداریم . این عقل گرایی باعث شد متون مقدس آنان قداست خود را از دست داد و گفتند نیازی به آن نداریم . کم کم گفتند این متون ، اسطوره و افسانه است و بعد هم گفتند : افیون است . این چنین نبود که از اول بگویند : دین افیون است ، اول گفتند : نیاز نداریم ، بعد گفتند : اسطوره است و سپس گفتند : « افیون است » .
زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه سود
دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند
* به عقل گرایی نیز رضایت ندادند
چه این که از عقل گرایی هم تنزل کردند و به « علم گرایی » یعنی « حس گرایی » در آمدند و گفتند آن چه با حس عادی یا حس مسلح ثابت شد معتبر است و آن چه بدین وسیله ثابت نشد معتبر نیست . این فکر همان فکر اسرائیلیها است که به حضرت موسی گفتند : ما خدای نادیدنی را نمی پذیریم ، ما چیزی را می پذیریم که ببینیم « لن نومن حتی نری الله جهره » ( بقره 55 )
« ای موسی ! ما به تو ایمان نمی آوریم تا آنکه خدا را آشکار ببینیم و « ارنا الله جهره »
( نساء 153 ) خدا را بچشم ما آشکار بنما.
این دو طایفه آیات نشانه حس گرایی بنی اسرائیل است . « سامری » که از این تفکر آگاه بود . گوساله ای ساخت که صدا داد و گفت : « هذا الهکم و اله موسی » ( طه 88 ) خدای شما و خدای موسی همین است. وقتی غریبها حس گرا شدند گفتند : معیار در معرفت شناسی این است که چیزی اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشد ، یعنی با حس ثابت و با حس ابطال کنیم . چیزی را که نتوان با حس ثابت یا باطل کرد ، « بی معنی و مهمل » است . پس اول از « وحی » جدا شدند و به بارگاه « عقل » رسیدند و بعد از آنجا تنزل کرده و به « حس » منتقل شدند ؛ حس هم که معیار ارزشی ندارد .
حس بر اساس « قد افلح الیوم من استعلی » ( طه 64 ) « والحق لمن غلب » و در نهایت به
« اصاله اللذه » سقوط کردند . قهرا اصول ارزشی از دست خواهد رفت زیرا « خوبی و بدی » قابل « احساس » نیست . آنچه را نفس « لذیذ بداند » خوب می شمرد و آنچه را « لذیذ نداند » بد قلمداد می کند .
رسالت ما دفاع از مبانی دینی و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی است . امروز به برکت خون پاک شهداء و همت بلند مردم مسلمان به رهبری امام راحل و رهبر فرزانه امت بوجود آمده ، در جامعه ای که فرصتهای فراوانی در جهت نشر معارف دین مبین اسلام در عرصه های مختلف فلسفی ، حقوقی ، سیاسی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و … به عهده عالمان و دلسوزان دین نهاده است کوتاهی جایز نمی باشد پاسخ به شبهات مخلفان و منحرفان و گج اندیشان وظیفه همه دلسوزان دین است .
ادامه دارد …
پایان خبر/
نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم طاهری، استاد دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور واحد فیروزکوه و امام جماعت مسجد جامع این شهر.
به گزارش دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین “ابراهیم طاهری”؛ به خواست خدا ، بر آن شدیم تا با استفاده از نظرات حکیم متاله حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه در خصوص « انگیزه و اندیشه سکولاریسم » مباحثی را در چند نوبت تقدیم نموده تا جرعه ای باشد بر تشنگان و شیفتگان زلال معرفت .
* واژه سکولاریسم Secularism
سکولر Secaldr و Seculaire در زبانهای انگلیسی و فرانسوی یعنی دنیوی ( آنچه که مربوط به این جهان خاکی است ) و مشتق از کلمه لاتین « سکولوم » Saeculum است به معنی امور این دنیا و سکولاریسم یعنی دنیاپرستی یا اعتقاد به اصالت امور دنیوی و رد آنچه که غیر از آن است .
بنابراین شامل رد مذهب نیز می شود و غالبا مرادف با « سپ تیسم » استعمال می گردد . این اصطلاح در انگلستان زیاد بکار می رود زیرا ابتدا در قرن 19 جمعی شکاک و « آتئیست » ( منکران خدا ) در حدود یکهزار نفر جمع آمده و تشکیلاتی تحت نظر « هولی اوک » مؤسس این فرقه که شاگرد « رابرت اوون » بود بوجود آوردند .
* دین چیست ؟
دین تجلی ربوبیت تشریعی خداوند سبحان است .
- ربوبیت تکوینی
خداوند متعال یک ربوبیت تکوینی دارد که بر اساس آن تمام موجودات عالم را می پروراند و این پروراندن کار مستقیم خداوند بوده و اراده و اختیار مربوب نقشی در آن ندارد . این همان « رب العالمین » ، « رب البحار » ، « رب الجبال » و مانند آن است چنانکه در سوره طه آیه 50 آمده است : « قال ربنا الذی اعطی کلّ شی خلقه ثمّ هَدی » حضرت موسی پاسخ داد: که خدای ما آن کس است که همه موجودات عالم را نعمت وجود داد و سپس ( تکوینا ) آنان را به راه کمالشان هدایت فرمود .
- ربوبیت تشریعی
اما خداوند متعال صنف دیگری از ربوبیت دارد که از آن به « ربوبیت تشریعی » یاد می شود و براساس آن « قانون گذاری » از آن او بوده است . این ربوبیت تشریعی در قلمرو موجودات مختار و مکلف و به این معنا است که برای پروراندن آن موجودات آزاد و مختار از راه قانون گذاری و تشریع استفاده می شود چنانچه قرآن در سوره حدید آیه 25 فرمود : « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط » همانا ما پیامبران را با ادله و معجزات بسوی خلق فرستادیم و برایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم را براستی و عدالت برسانند .
* ادله دین
دین یک سری « ادله » دارد که « کاشف » از حکم خداست . گاهی از این ادله به عنوان
« منابع دین » یاد می شود ، در حالی که منابع غیر از ادله اند و لذا تعبیر رسا آن است که از این ها به عنوان « ادله » یاد کنیم نه منابع . ادله چهار گانه معروف ( کتاب ، سنت ، اجماع و عقل ) منبع جوشش دین نیستند ،دین از اینها نمی جوشد بلکه دین از اراده خداوند ظهور کرده و صادر می شود و این گونه امور « کاشف » اراده الهی و حکم خداوند سبحان هستند .
* تعبیر ناروا ، تائید تفکر سکولار
این تقسیم نارواست که گفته شود: « این مطلب شرعی است یا عقلی ؟ » این مطلب « عقلی است یا دینی زیرا عقل در برابر دین نیست ، در کنار نقل است و هر دو ( عقل و نقل ) از ادله دین هستند
همانطور که نقل از ادله دین است، عقل هم از ادله دین است. خلاصه کردن دین در نقل، تفکر سکولاریسم را پدید می آورد و این نادرست و نارواست.
اگر تفکر سکولاریسمی که ” شریعت ” را از صحنه سیاست خارج کرده ، کار ناروایی کرده است.
به همان معیار می گوئیم تفکری که « عقل » را از صحنه شریعت خارج کرده ، کار ناروایی کرده است.
موحد عقل را لازم می داند اما کافی نمی داند. سکولار عقل را کافی می داند . به همین خاطر فرد سکولار معتقد است که نه دین در سیاست دخالت دارد و نه سیاست از دین فرمان می برد .
در مقابل اندیشه حکومت دینی ، اندیشه سکولاریسم قرار دارد که معتقد است « دین از سیاست جداست »
در بحث سکولاریسم دو نکته وجود دارد که هر کدام جداگانه مورد بحث می باشد . یکی « انگیزیه سکولاریسم » و دیگری « اندیشه سکولاریسم ».
به بیان دیگر در این بخش ما با دو پرسش روبرو هستیم یکی اینکه « سکولاریسم » چگونه پدید آمد و یا پدید می آید ؟ و دیگری اینکه « سکولاریسم » چه می گوید ؟
* انگیزه سکولاریسم
اینکه چرا عده ای به این « فکر » تن دادند و می دهند ، به چند عامل برمی گردد.
یکی از عوامل می تواند بد عمل کردن کلیسا باشد ، بد عمل کردن داعیه داران دین زمینه پیدایش جدائی دین از سیاست را فراهم می آورد .
اگر جامعه ای ببیند پرچمداران دین خوب عمل نمی کنند آن را می بوسند و کنار می گذارند ، چنانچه مورخان و متفکران ، علت ظهور « مارکسیسم » را حاصل بی توجه ای داعیه داران کلیسا می دانند همانطور که استاد مطهری در کتاب « علل گرایش به مادیگری » مارکسیسم و بطور کلی علل گرایش به مادیگری و به عبارت بهتر ظهور « سکولاریسم » را نقش بانیان کلیسا و نقش تفیش عقاید می داند .
مردم فطرتا عاشق علم و عالم هستند و اگر ببینند داعیه داران دین به فرمان دین عمل نمی کنند از اصل فاصله گرفته و به نوعی پنهان و آشکار بر انگیزه دین گریزی و سقوط در دامان سکولاریسم را تجربه می کنند .
غرب هم اکنون بخاطر کوتاهی متولیان دینی کلیسای سکولاریسم را تجربه نموده است که مشکلات عدیده ای را به ارمغان آورده است .
ادامه دارد . …..
نویسنده: حجت الاسلام ابراهیم طاهری: استاد دانشگاه های آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و امام جماعت مسجد جامع این شهر
پایان خبر/
مسؤول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: کارکرد به نتیجه نرسیدن مذاکرات با وجود نرمش های ایران و عقب نشینی از مواضع پیشین هسته ای وجهه و درون واقعی استکبار جهانی را بیش از پیش نمایان کرد.
به گزارش دیمه نیوز، "خسرو عزیزی" مسؤول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه عصر چهارشنبه در همایش بزرگ “شکوه مقاومت” به مناسبت هفته بسیج در سالن آمفی تئاتر “شهید آوینی” دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه اظهارکرد: رویش بسیج در نظام مقدس جمهوری اسلامی با تشکیل بسیج عشایر پیش از بروز جنگ تحمیلی، نشان دهنده تدبیر و درایت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.
وی به کلامی از ژنرال “گاردان” فرستاده فرانسه به ایران در دوران قاجار اشاره کرد که “اگر تمامی سربازان ایرانی از نیروهای عشایر باشند، از نظر استقامت روحی بهترین سربازان جهان در جنگها خواهند بود” و گفت: این مساله نشاندهنده چهره واقعی بسیج عشایر و بسیجیان است و بحمدالله امروز بیش از 20 قشر از بسیجیان در کشور شکل گرفته است.
عزیزی افزود: بسیجیان و رزمندگان جان بر کف اسلام در دوران دفاع مقدس آنقدر خوش درخشیدند و حماسه خلق کردند که یکی از تئوریسین های جنگ در شورای فرهنگ عمومی کشور انگلستان بیان می کرد که دیگر با جنگ نظامی و سخت نمی توان به مقابله با ایرانیان برخواست و باید تغییر رویه داد.
وی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که مدنیت چه ارمغانی برای بشریت داشته و تصریح کرد: حفاظت از جان انسان ها در برابر خشم و ناملایمات طبیعت و بیماری ها یکی از این اهداف بوده که در قالب پیشرفت علم و تکنولوژی تحقق یافته است؛ اما مدنیت در رسیدن به هدف دوم خود که همانا تنظیم روابط بین انسان ها بوده ناکام بود، بطوری که کشته شدن یبش از یکصد میلیون انسان طی یک قرن اخیر در جنگ ها خود گواهی بر این مدعا است.
مسؤول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ادامه داد: در سال های بین دو جنگ جهانی اول و دوم، انیشتین فیزیکدان آلمانی و یکی از نوابغ جهان با پیش بینی وقوع جنگ جهانی دوم به دنبال راهکاری برای ممانعت از وقوع آن بود و به این نتیجه رسید که علت اساسی جنگها وجود ظالم در یک طرف جنگ است که از جنون و دیوانگی رنج می برد.
وی اضافه کرد: به همین دلیل این فیزیکدان نابغه به سراغ “فروید” (بنیانگذار علم روانکاری) رفت؛ اما پاسخ شنید که هیچ جنگی خوب و هیچ صلحی بد در تاریخ وجود ندارد، اما در هر زمان قدرت هایی وجود دارند که بی رحمانه در پی نابودی دیگران هستند و دیگران هم باید خود را مهیای نبرد کنند.
عزیزی گفت: بر پایه این پاسخ فروید که نشان می داد جنگ اجتناب ناپذیر است، انیشتین نیز تغییر رویه داد و بمب اتم را تولید کرد که پایان بخشی بر جنگ جهانی دوم بود و بر همین اساس است که “نیچه” از جنگ به عنوان یک قانون ابدی و از صلح به عنوان آرامش بین دو جنگ یاد می کند.
معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تصریح کرد: بر پایه این سخنان باید پذیرفت به هر حال جنگ وجود دارد و اجتناب ناپذیر است و حتی در کلام الله مجید از آن به عنوان نبرد بین حق و باطل یاد شده است.
* ایستادگی در برابر تحریم ها به برکت تفکر بسیجی میسر شده است
وی در ادامه بیان کرد: اینکه امروز اخبار ایران به سرتیتر اخبار جهان مبدل شده، به معنای محور استراتژیک بودن نظام اسلامی است که دارای اهمیت زیادی از نظر اقتصادی، ژئواستراتژیکی، ژئوپولیتیکی و اقتصاد سیاسی است.
این استاد اقتصاد با اشاره به تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، خاطرنشان کرد: در جهانی که روابط تجاری آن بر پایه تجارت بین الملل است، تحریم ها نوعی دست انداز است که در وهله نخست خود کشورهای تحریم کننده را متاثر می سازد.
وی خاطرنشان کرد: هر چند ایران اسلامی با برخورداری از هفت درصد منابع طبیعی جهان هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود و این تحریم ها نتوانسته ضربه ای بر پیکره اقتصاد آن وارد کند، اما تاکنون به برکت برخورداری از نیروی مردمی بسیج و تفکر بسیجی بر این فشارها غلبه کرده ایم که قابل انکار نیست.
عزیزی بسیج را پشتوانه و سرمایه اجتماعی عرصه دیپلماسی توصیف کرد و با اشاره به مذاکرات هسته ای، گفت: باید به تیم مذاکره کننده دست مریزاد گفت که با پذیرفتن تمدید مذاکرات، مقبولیت اجتماعی مستکبران را در جهان تنزل دادند.
وی با یادآوری خاطره شادی مردم از شکست در برابر تیم قدرتمند آرژانتین در جام جهانی 2014 که در حقیقت با این باخت خفیف رتبه فوتبال ایران ارتقاء یافت، تصریح کرد: کارکرد به نتیجه نرسیدن مذاکرات با وجود نرمش های ایران و عقب نشینی از مواضع پیشین هسته ای نیز دقیقاً همانند شکست برابر آرژانتین بود که وجهه و درون واقعی استکبار جهانی را بیش از پیش نمایان کرد.
مسؤول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تصریح کرد: قطعاً بعد از این تفکر استکباری باید بیش از گذشته تلاش کند تا آب از دست رفته را به جوی برگرداند و دوباره مقبولیت جهانی کسب کند، اما ایران اسلامی هر روز منزلت و اقتدار بیشتری کسب خواهد کرد.
پایان خبر/
با حضورجمعی از دانشگاهیان بسیجی رزمایش پیاده روی بسیجیان دانشگاهی از گزار شهدای دانشگاه تا گلزار شهدای شهرستان فیروزکوه برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه دیمه نیوز، صبح امروز با حضورمعاون اداری مالی و فرهنگی، اعضای بسیج اساتید، دانشجویی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان، رزمایش نمادین پیاده روی از مزار شهدای گمنام واحد فیروزکوه تا گلزار شهدای "بهشت سجاد" شهرستان برگزارشد.
دراین رزمایش نمادین، بسیجیان دانشگاهی با تجمع در جوار شهدای شهرستان ضمن قرائت فاتحه با آرمانهای والای شهدای گلگون کفن انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تجدید میثاق کردند.
سرهنگ پاسدار "علی اکبر انارکی" فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فیروزکوه در خاتمه این پیاده روزی، ضمن بیان جملاتی درخصوص بسیج گفت: امروز مفهوم و تفکر بسیجی مرزهای ایران اسلامی را درنوردیده و اقصی نقاط جهان را دربرگرفته است.
وی گفت: هر فرد آزاده ای که در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب می ایستد و به نوای امام خمینی (ره) لبیک می گوید از نظر ما بسیجی است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فیروزکوه ادامه داد: باید از خدا بخواهیم تا در مسیر شهدا استوار باشیم و از آرمانهایی که آنان برای ما ترسیم کرده اند به معنای واقعی پاسداری کنیم.
این رزمایش با حضور در جوار شهدای گمنام دانشگاه ادامه یافت و بسیجیان دانشگاهی در کنار مزار این شهدا مظلوم نیز حاضر و قرائت فاتحه داشتند.
پایان خبر/