عملیات کوچک کربلای 6 در سومار، توسط ارتش (1365ش) عملیات کربلای 6، در تاریخ 22 دی ماه 1365، با رمز مبارک یا فاطمة الزّهرا(س) در غرب و شمال سومار و با اهداف آزادسازی ارتفاعات منطقه، پاسخ به شرارتهای دشمن در بمباران مناطق مسکونی، انهدام ماشین جنگی دشمن و متفرق کردن نیروهای عراق آغاز شد. رزمندگان اسلام با عبور از موانع گوناگون از جمله میدانهای وسیع مین، سیمهای خاردار و تلههای انفجاری، به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از 60 کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند. در این عملیات علاوه بر آزادی ارتفاعات منطقه، تعداد یازده فروند هواپیما، دو فروند هلیکوپتر، بیست دستگاه تانک، تعداد زیادی خودرو و چندین انبار مهمات منهدم و علاوه بر انهدام پنج گردان و پنج تیپ دشمن، تعداد سه هزار نفر از مزدوران بعثی کشته و زخمی شده و تعدادی تانک و نفربر و انواع سلاحهای سبک و سنگین به غنیمت سربازان اسلام درآمد.
وقوع درگیری شدید مردم با ماموران رژیم شاه (1357 ش)
در جریان برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در چندین شهر ایران، درگیری شدیدی میان مأموران رژیم پهلوی و مردم درگرفت و عدهای از مردم مبارز، شهید یا مجروح شدند.
همچنین در همین روز، دانشجویان و مردم تهران که در گردهمایی بزرگ خود در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند، مخالفت خود را با رژیم شاه اعلام کردند و مُصرّانه، خواستار بازگشت حضرت امام خمینی(ره) از پاریس به ایران شدند.
این حرکت دانشجویان در حالی صورت گرفت که محدوده دانشگاه، توسط سربازان مسلح و نیروهای نظامی محاصره شده بود.
پس از این تظاهرات گسترده، حضرت امام، در پیامی، ضمن فرا خواندن مردم به هوشیاری، ملت ایران را از وقوع توطئهها و شایعات تفرقه افکنانه از سوی ایادی رژیم، آگاه کردند.
رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) (11 ق)
پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) در سن 63 سالگی پس از 23 سال رسالت و نبوت به لقای معبود شتافت.
دین اسلام در مکه به کندی پیش میرفت و آزار مشرکان مانع رشد اسلام بود اما درمدینه، تحول بزرگی در نشر اسلام حاصل شد و اسلام، تمام جزیرةالعرب را فرا گرفت.
هرچند رسول خدا(ص) تلاش فراوانی در حفظ نظم و انضباط دینی مردم انجام دادند، ولی پس از رحلت آن بزرگوار، مردم به بزرگترین وصیت حضرتش که پیروی از امیرالمؤمنین(ع) بود، عمل نکردند.
شهادت امام حسن مجتبی(ع) (50 ق)
معاویه که وجود امام حسن(ع) را برای بیعت گرفتن یزید مانع میدید، به جَعده دختر اشعث خوارجی و همسر امام نوشت: اگر شوهرت را مسموم کنی، تو را به عقد پسرم یزید در خواهم آورد و صد هزار درهم نیز به همراه نامه برای جعده فرستاد.
این وعده کار خودش را کرد و این زن به هوای ازدواج با یزید، پسر رسول خدا(ص) را مسموم نمود. هرچند هیچ گاه به آرزوی پلید خود نرسید.
سن شریف امام حسن مجتبی(ع) به هنگام شهادت 47 سال و مدت امامت آن حضرت 10 سال بوده است.
شهادت دکتر مسعود علی محمدی ، استاد فیزیک دانشگاه تهران و دانشمند هسته ای ایران (1388ش)
مسعود علیمحمدی (3 شهریور 1338 در تهران (کن) - 22 دی 1388 در تهران) استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد 22 دی ماه 1388 و در سن 50 سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.
او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (1364) و کارشناسی ارشد (1367) و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1371 کسب کرد.
او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نمودهاست. او دهها مقاله ISI منتشر نمود. او همچنین به همراه وحید کریمی پور اولین دانشجویان پسادکترا در پژوهشگاه دانشهای بنیادی بودند.
تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژیهای بالا و کیهانشناسی بودهاست. با پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال های 1376 تا 1380 همکاری داشتهاند.
از جمله درس هایی ارایه شده توسط وی میتوان به مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ذرات بنیادی و نظریه میدانهای کوانتمی اشاره کرد.
علیمحمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بینالمللی خوارزمی در سال 86 بود و در پژوهشهای بنیادی رتبه دوم را کسب کرد.
وی از سال 1374 در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس بود و عضو هیئت علمی و ممیزه این دانشگاه بود. وی همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه فیزیک در تربیت معلم، به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه های پایان نامه های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بوده است.
یادش گرامی و راهش همیشه پر رهرو باد.
تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی (ره) (1357ش)
با اوجگیری نهضت اسلامی در سال 1357، اندیشه طرح تشکلی به نام شورای انقلاب در میان روحانیون معتمد حضرت امام(ره) پدید آمد که در سفر شهید مطهری به پاریس، این طرح با امام در میان گذارده شد.
با موافقت معظم له، این شورا تشکیل گردید و اعضای آن انتخاب شدند. پس از آن امام خمینی(ره) طی اطلاعیهای، اعضای شورای انقلاب اسلامی را تعیین و وظایف آن را برای مردم تشریح نمودند.
معظمله در بخشی از اطلاعیه خویش فرمودند: به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.
اعضای این شورا عبارت بودند از: حضرات آیات سید علی خامنهای، سید محمود طالقانی، سید محمد بهشتی، مرتضی مطهری، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید عبدالکریم موسی اردبیلی، محمدرضا مهدوی کنی و آقایان یداللَّه سحابی، مهدی بازرگان و عباس شیبانی و... .
در آستانه پیروزی انقلاب، اعضای این شورا، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پیشنهاد کردند که حضرت امام با این پیشنهاد موافقت نمودند.
پس از پیروزی انقلاب، این شورا با مشروعیت حاصله از حمایتهای مردمی، زمام امور را به دست گرفت.
از جمله اقدامات شورای انقلاب، میتوان به تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ملی شدن بانکها، سامان بخشیدن به دادگاههای انقلاب، برگزاری همهپرسی در رابطه با نظام جمهوری اسلامی، بررسی پیشنویس قانون اساسی، تصویب آیین نامههای مجلس خبرگان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و... اشاره کرد.
مسؤولیت شورای انقلاب تا زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی به طول انجامید و از تاریخ 7 خرداد 1359 وظایف این شورا به مجلس و شورای نگهبان واگذار گردید.
محکومیت انتشار مقاله توهینآمیز روزنامه اطلاعات علیه امام توسط مراجع تقلید (1356 ش) در پی قیام خونین نوزدهم دی ماه 1356 در قم و تبلیغات کاذب و انحرافی رسانههای رژیم شاه و پشتیبانان خارجی آن بر ضد این قیام، حضرت آیتاللَّه گلپایگانی در نامهای به آیتاللَّه سید احمد خوانساری در تهران، خواستار کمک ایشان در مقابله با این تبلیغات شد. همچنین حضرات آیات مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری یزدی با انتشار اعلامیههایی، چاپ مقاله توهینآمیز در روزنامه اطلاعات بر ضد امام خمینی و فاجعه 19 دی ماه قم به دست عوامل رژیم پهلوی را شدیداً محکوم کردند.
عملیات کوچک ظفر 5 در استان کرکوک و دیاله عراق توسط سپاه (1366ش)
برگزاری مراسم پرفیض زیارت عاشورا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
به همت دفتر فرهنگ اسلامی واحد فیروزکوه، مراسم پرفیض و روحانی زیارت عاشورا صبح چهارشنبه با حضور اساتید، دانشجویان و پرسنل واحد با همراهی مسؤولان محلی، خانواده های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان و آحاد مردم ولایی شهرستان در محل مسجد "سیدالشهداء (ع)" این واحد دانشگاهی برگزار شد.
قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، نوحه خوانی، همنوایی زیارت پرفیض عاشورا و سینه زنی به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام هشتم شیعیان جهان (ع)، از جمله برنامه های این مراسم بود.
فرماندار، معاونان فرماندار، بخشدار مرکزی، شهردار و رییس برق منطقه ای از جمله مسؤولان حاضر در این مراسم بودند.
این مراسم با پذیرایی و صرف صبحانه خاتمه یافت.
حجت الاسلام طاهری: اگر انگیزه سکولاریسم در غرب پدید آمد از عملکرد بد متولیان کلیسا بوده است .
به گزارش دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین “ابراهیم طاهری”؛
مردم اگر ببینند مبلغان دین و مذهب به آنچه فرمان خداست عمل می کنند یقینا شیفته معارف الهی می شوند .
در غرب اگر انگیزه سکولاریسم پدید آمد ، از عملکرد بد کلیسا بوده است .
عامل دیگر بوجود آمدن این « تفکر » اقتدار صنعتی و علمی در غرب است . اقتدار علمی تا آنجا پیش رفت که دریا را تا اعماقش و آسمان را تا اوجش تسخیر کند و ادعایش این است که هیچ ناشناخته ای در پیش نداریم مگر این که امید شناختش هست .
این اقتدار سبب شد که بگویند دین و سیاست و اخلاق و حتی حقیقت را خودمان می سازیم !! این همان است که قرآن می فرماید : « فرحوا بما عندهم من العلم » ( غافر 83 ) آن مردم نادان ، به دانش خود مغرور شدند
غرور ناشی از پیشرفت علم و صنعت و تکنولوژی آنان را از خود بی خود کرد ، حال آنکه معلومات بشر در برابر مجهولات او ناچیز است . چنانکه قرآن فرمود : « و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا »
( اسراء 85 ) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است .
آنچه بیان شد مربوط به انگیزه پیدایش سکولاریسم بود و ممکن است عوامل دیگری هم داشته باشد ، که ما به همین اندازه بسنده می کنیم.
گروه های مختلف با تفکرهای متفاوتی قائل به سکولاریسم هستند اما همه در این مشترکند که قائل به « کفایت عقل » می باشند .
تفکر سکولاریسمی قایل به « کفایت عقل » است و این البته با نظریه « لزوم عقل » تفاوت می کند . خواهیم گفت عقل « لازم » هست اما « کافی » نیست و خواهیم گفت همانطور که نظریه کفایت نقل ، صحیح نیست ، نظریه کفایت عقل هم صحیح نیست .
پس اختلاف تفکر سکولاریسمی با اندیشه دینی و اختلاف یک سکولار با یک دیندار در اصل
« عقل » نیست بلکه در « لزوم » یا « کفایت » عقل است .
یک سکولار قایل به کفایت عقل است ولی یک دیندار قایل به کفایت نیست اما قایل به لزوم هست، سکولاریسم قایل به انحصار تدبیرگری در عقل است به خلاف دین که هر چند عقل را نفی نمی کند ولی قایل به انحصار هم نیست و نقل را هم دخیل می داند .
قبل از غرب ، در شرق تفکر عقل گرایی وجود داشته است . براهمه گروهی از هندیها هستند که خیلی پیش از غربیها با استناد به وجود عقل ، منکر وحی و نبوت شدند و عقل را کافی دانستند . این اندیشه در عصر متکلمین اسلامی نظیر فخر رازی ، محقق طوسی ، ایجی و تفتازانی طرح و پاسخ آن داده شده است . حال نمی دانیم آیا این تفکر براهمه بود که از خاور به باختر رفت و آنان نیز عقل گرا شدند ؟ و یا روی توافق اندیشه ها در غرب هم عده ای عقل گرا شدند و عقل را کافی دانستند ؟ به هر حال غربیها هم عقل گرا شدند و گفتند نیازی به وحی نداریم . این عقل گرایی باعث شد متون مقدس آنان قداست خود را از دست داد و گفتند نیازی به آن نداریم . کم کم گفتند این متون ، اسطوره و افسانه است و بعد هم گفتند : افیون است . این چنین نبود که از اول بگویند : دین افیون است ، اول گفتند : نیاز نداریم ، بعد گفتند : اسطوره است و سپس گفتند : « افیون است » .
زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه سود
دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند
*به عقل گرایی نیز رضایت ندادند
چه این که از عقل گرایی هم تنزل کردند و به « علم گرایی » یعنی « حس گرایی » در آمدند و گفتند آن چه با حس عادی یا حس مسلح ثابت شد معتبر است و آن چه بدین وسیله ثابت نشد معتبر نیست . این فکر همان فکر اسرائیلیها است که به حضرت موسی گفتند : ما خدای نادیدنی را نمی پذیریم ، ما چیزی را می پذیریم که ببینیم « لن نومن حتی نری الله جهره » ( بقره 55 )
« ای موسی ! ما به تو ایمان نمی آوریم تا آنکه خدا را آشکار ببینیم و « ارنا الله جهره »
( نساء 153 ) خدا را بچشم ما آشکار بنما.
این دو طایفه آیات نشانه حس گرایی بنی اسرائیل است . « سامری » که از این تفکر آگاه بود . گوساله ای ساخت که صدا داد و گفت : « هذا الهکم و اله موسی » ( طه 88 ) خدای شما و خدای موسی همین است. وقتی غریبها حس گرا شدند گفتند : معیار در معرفت شناسی این است که چیزی اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشد ، یعنی با حس ثابت و با حس ابطال کنیم . چیزی را که نتوان با حس ثابت یا باطل کرد ، « بی معنی و مهمل » است . پس اول از « وحی » جدا شدند و به بارگاه « عقل » رسیدند و بعد از آنجا تنزل کرده و به « حس » منتقل شدند ؛ حس هم که معیار ارزشی ندارد .
حس بر اساس « قد افلح الیوم من استعلی » ( طه 64 ) « والحق لمن غلب » و در نهایت به
« اصاله اللذه » سقوط کردند . قهرا اصول ارزشی از دست خواهد رفت زیرا « خوبی و بدی » قابل « احساس » نیست . آنچه را نفس « لذیذ بداند » خوب می شمرد و آنچه را « لذیذ نداند » بد قلمداد می کند .
رسالت ما دفاع از مبانی دینی و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی است . امروز به برکت خون پاک شهداء و همت بلند مردم مسلمان به رهبری امام راحل و رهبر فرزانه امت بوجود آمده ، در جامعه ای که فرصتهای فراوانی در جهت نشر معارف دین مبین اسلام در عرصه های مختلف فلسفی ، حقوقی ، سیاسی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و … به عهده عالمان و دلسوزان دین نهاده است کوتاهی جایز نمی باشد پاسخ به شبهات مخلفان و منحرفان و گج اندیشان وظیفه همه دلسوزان دین است .
ادامه دارد …
پایان خبر/
نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم طاهری، استاد دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور واحد فیروزکوه و امام جماعت مسجد جامع این شهر.